İnsan ruhu cesetle ilişkili ve
bağlantılıdır. Bütün organ ve azaları birbirlerine yardım ettirir.
İrade-i ilahiye tecellisini yani irade gücünü ve kudretini göstererek
vücuda vücud-u harici, beden giydirilerek bir kanun-ı emri ve latife-i
rabbaniye olan ruh onların idaresinde doğrudan doğruya, onların manevi
seslerini hissetmesinde ve ihtiyaçlarını görmesinde birbirlerine mani
olmaz; ruh şaşırtmaz.
Ruha yakın uzak bir nispetindedir.
Birbirine perde olmaz. İsterse çoğunu birinin imdadına yetiştirir,
isterse bedeninin her cüz’ü ile bilebilir, En yüce sıfatlar Allah’ındır.1
Cenab-ı Allah’ın bir kanun-i emri olan
ruh küçük bir âlem olan insan cisminde ve azasında bu vaziyeti
gösteriyor.
Büyük âlem olan kâinata Zat-i vacib’ül vücudun külli
iradesine ve mutlak kudretine hadsiz fiiller, hadsiz sesler, hadsiz
dualar, hadsiz işler, hiçbir cihette ona ağır gelmez, Cenab-i Allah’ı
meşgul etmez, şaşırtmaz, bütünü birden görür, bütün sesleri birden
işittir.
Yakın uzak birdir. İsterse bütünü birinin imdadına gönderir.
Her şey ile her şeyi görebilir, sesleri işitebilir ve her şey ile her
şeyi bilir., ve hâkezâ…” 2
Onun için Mühiddin-i Arabî: Allah’tan başka varlık yok, “La mevcude illa hu” demiştir. Yani Her şeyi Allah görmüş,
“Nasıl ki, Allah’ın sıfatları hakikat
ise, bu sıfatların aynası olan kâinat ve mevcudat da hakikattir. Aynı
şekilde, bu aynada görünen maddi ve kevni nakışlar da aynı hakikattir.
Özet olarak; İbn-i Arabî aynayı sıfatlarla aynı görüyor, ayna üstünde
tecelli suretinde görünen maddi nakışları da inkâr ediyor. Elma var,
elmanın aynada görüntüsü var, bir de aynadaki elma görüntüsünün kâğıda
basılmış, yani somutlaşmış fotoğraf şekli var.
Elma asıldır, aynadaki
elmanın yansıması ise elmanın aynısı olmasa da onun birçok vasfına
kuvvetli işaret etmesinden dolayı İbn-i Arabî bu yansımayı elma ile aynı
zannetmiş. Aynadaki misali olan bu elmanın kâğıda fotoğraf şeklinde
basılmış şeklini ise, İbn-i Arabî inkâr etmiş.
Hâlbuki hem elmanın, hem
elmanın aynadaki bu misali görüntüsünün hem de bu görüntünün fotoğrafa
basılmış halinin varlıkları ve vücutları vardır. Yalnız bu varlıkların
kuvvet ve sağlamlık dereceleri farklıdır.
En sağlam ve kuvvetli olanı
elmadır. İkinci derecede sağlam ve kuvvetli olan elmanın aynadaki
yansımasıdır. Üçüncü derecede olanı ise, bu aynadaki yansımanın kâğıda
fotoğraf şeklinde basılmış şeklidir.” 3
Rüstem Garzanlı /DİYARBAKIR
KAYNAKLAR
1-Nahl suresi.60
2- Sözler,31.ci pencere.2.ci nota
3-Sorularla Risale
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder